Monday, July 8, 2013

Švédsko - Mandlové koláčky - Mazariner



Rozhodla jsem se pokračovat severskými zeměmi a vybrala švédské mandlové koláčky - Mazariner. Zamilovala jsem se do nich v Ikee a chtěla je vyzkoušet. Nevěděla jsem, jak se těm koláčkům říká, pod čím je hledat, ale nakonec se mi je podařilo vypátrat. Použila jsem tento recept.

Mazariner je asi 400 let stará variace italské crosata di mandorle. Je pojmenovaný po italsko-francouzském kardinálovi a politikovi, Giuliovi Raimondo Mazzarinovi (1602-1661). Narodil se v severní Itálii a vyrostl v Římě. Kardinál Mazarin byl milovník jídla a společně s Annou Rakouskou (královnou Francie, 1615), se kterou měl přátelský vztah, byl jedním z mála Italů, kteří napříč Francií propagovali těstoviny. Protože byl kardinál ministr Francie a měl spoustu zahraničních kontaktů, různé variace těchto koláčků se rozšířili napříč celou Evropou. Mě hodně připomínají anglické Cherry bakewell tarts, do kterých se na dno dává višňová marmeláda a jsou ozdobené kandovanou třešní. 


Těsto: 
150g hladké mouky
80g cukru krystal
110 g másla
1 vajíčko

Nejdříve si připravíme těsto. Utřeme máslo s cukrem, poté přidáme vajíčko a mouku a vypracujeme hladké těsto. Můžeme přidat trošku vody, aby těsto drželo lépe u sebe. Dáme chladit na minimálně 15 minut. Zatím připravíme mandlovou náplň...

Mandlová náplň:
100g másla
100g cukru krystal
2 vajíčka
150g jemně mletých mandlí
1 lžička mandlového aroma

Vyšleháme máslo s cukrem, přidáme vajíčka, mleté mandle a aroma a mícháme dokud se všechny ingredience hezky nespojí.

Těsto vyndáme z lednice a na pomoučené ploše vyválíme na cca 3 mm tlustou placku. Pomocí vykrajovátka vykrájíme z placky kolečka. Pokud nemáme dostatečně velké vykrajovátko, můžeme použít např. skleničku, jako jsem to udělala já.. Těsto dáme do formiček. Správně se pečou v oválných hliníkových košíčcích, ale ty jsem nesehnala a použila jsem formu na muffiny. Protože jsem se bála, aby se těsto nepřilepilo a šly mi košíčky dobře vyklopit, dala jsem pod těsto proužek pečícího papíru, viz obrázek níže.



Do každého košíčku dáme mandlovou hmotu a pečeme při 175°C dozlatova, asi 15 minut. Těsto vystačí na cca 15 koláčků. Já jsem udělala 12 malých (na tolik je forma) a zbytek upekla v malé dortové formě o průměru 12 cm.

Po upečení koláčky necháme vychladnout a ozdobíme cukrovou polevou.

Cukrová poleva: 
150g cukru
2 lžíce mléka

Smícháme cukr s mlékem a vymícháme do hladké polevy, kterou polijeme košíčky.

Tenhle recept mně nezklamal, chutnají stejně jako ty kupované :) Těsto má výbornou konzistenci, vůbec se nedrobí a náplň je hodně mokrá a vláčná. Jsou hodně sladké, ale to už tak u marcipánových dezertů bývá a milovníci sladkého si určitě pochutnají.




I´ve decided to continue by nothern european countries and chose swedish almond tarts - Mazariner. I felt in love with them in Ikea and I wanted to try them bake. I used this recipe.

Mazariner is about 400 years old variation of italian crosata di mandorle. It is named after italian-french cardinal and politician, Gulio Raimondo Mazzarin (1602-1661). He was born in north Italy and grew up in Rome. Cardinal Mazarin was food lover and together with his friend Anne of Austria (Queen of France, 1615), was one of the Italians who promoted pasta around the France. He had a lot of foreign contacts, these variations of tarts spead across the Europe. To me it´s similiar to englad Cherry bakewell tarts, which contains cherry jam and are decorated by candied cherry.

Mazariner

for dought:
150g all purpose flour
80g granulated sugar
110g unsalted butter
1 egg

Begin with making the pastry dought. These days, a blender would be faster. Drop all ingredients into the blender and bled. Take out of the blender and knead the dough lightly till it comes together. Refregerate for least 15 minutes before use. While the dough is in refrigerator, get to work on the almond filling.

almond filling:
100g butter
100g sugar
2 eggs
150g ground blanched almonds
1 tsp bitter almond oil

Blanch and peel the almonds. Grind with butter, sugar, eggs and almond essence. Set aside, ready for use in the tarts.

By the time the almonds are ground and ready in the form of a paste, you can grab the pastry from the fridge and roll out the dought for cutting and placing in the aluminum tart shells (i used muffin pan). Fill the tart shells with the ground almond paste and bake in the oven at 175°C for 15 minutes or till the tops turn a crisp golden brown. Wait till the tarts cool to top the with an icing glaze.

icing:
150g icing sugar
Use milk or water to melt and combine the icing sugar.


1 comment:

  1. Určite odskúšam ešte aj iné recepty.. máte krásne fotky a páči sa mi že ku každému koláčiku je aj nejaký ten kúsok histórie.. na Váš blog som narazila náhodou, ale určite budem sledovať a skúšať :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...